utorok 23. júna 2015

Zo starého ešte staršie :-D. /úroveň náročnosti 2/

Tento krát sa budem venovať obnove /alebo zostaršeniu? dufam, že nie zostrašeniu!!!) nábytku. Netvrdím, že môj návod je ideálny, dokonalý a jedine takto sa dá nábytok skrášľovať, na nete je toho opäť kopec, ja len chcem ukázať CHICovným kočkám, že ak som to zvládla ja (bez pomoci silnejšieho pohlavia), zvládnu to i ony... Ak ste náhodou čítali môj prvý príspevok na tomto blogu venovaný dielni, zrejme ste postrehli, že občas nejaký ten kúsok nábytku zrepasujem. Moje svedomie sa jednoducho nevie zmieriť s myšlienkou vyhodenia niečoho kvalitného len preto, že už to má nejaký ten škrabanec a kupovania nového - často krát nekvalitnejšieho. Obyčajne sa mi taký starý ale dobrý kúsok nábytku prihodí....raz prihodí niekto z rodiny, inokedy kamoška. No tento krát som ho kúpila. Nejde o starožitný kúsok, ale niečo ako - možno holandský nábytok, alebo nejaká talianska replika- neviem, neriešim- v pôvodnom znení je pre mňa tento nábytok nepoužiteľný, ale videla som potenciál, tak som chňapla a za pár € bol môj...a následne sa k nemu pridružil aj brat, lebo ako vysvitlo, majiteľ sa sťahuje za veľkú mláku a potrebuje sa ich zbaviť. Pekne sa ich zbavil ;-). Etažérov jedných!
 Toto je jeho nová a na dolnej fotke pôvodná podoba. Natierala som ho v zloženom stave, pretože jednak mi to tak bolo pohodlnejšie a jednak na môj účel, kedy som chcela dosiahnuť efekt patiny,  nie je nutné urobiť dokonalý náter. V opačnom prípade /ak potrebujete hladký jednoliaty povrch bez škrabancov a nerovnomerností/ jednoznačne odporúčam rozložiť a natierať po častiach. Valčekom, ideálne natriekať pištoľou. Ja takúto zbraň nevlastním a ani som netúžila po dokonalom nátere, preto som si to CHICovne uľahčila ;-).
Ak budete natierať vonku, určite si nábytok podložte a okolie poprikrývajte nejakým kartónom, či igelitom. Nábytok som očistila a vlhkou handričkou s troškou saponátu odmastila. Jedine pri tomto projekte sa Vám nevypomstí, ak v rohoch ostane nejaká špinka,  farba sa tam síce takmer určite neprichytí, alebo sa prichytí na špinu a časom sa odlúpne, ale my aj tak chceme dosiahnuť nedokonalý vzhľad, takže to v podstate nevadí. Ako vidíte, tento projekt je pre začiatočníkov a lajdákov ako stvorený:-D. Dokonca ani úchytky nemusíte odšrubovať, ale ja som to spravila, nechce sa mi ich následne čistiť. Ak však máte farbu vhodnú i na materiál z ktorého je vyrobená úchytka (okrem dreva väčšinou kov) a chcete ju mať tiež natretú, určite je neodšrubujte. Čo sa týka náteru a zručnosti, myslím si, že je lepšie mať aspoň nejakú skúsenosť s natieraním - ak ste doposiaľ nikdy nenatierali nič drevené, skúste si aspoň na kúsku dosky, alebo menšieho nábytku (nejaký stolček, rám na obraz) ako sa taký štetec "správa". Tiež nie je vhodné natierať (ak to robíte vonku ako ja) za 1. nevhodného počasia (horúco, mrzne, prší, fúka silný vietor) 2. pod stromami. Ako nasvedčujú  obrázky, porušila som oba body. Nerobte to, ak nie ste odvážni ako ja.Alebo nemáte nejaké tie skúsenosti... Tentokrát odvážnemu šťastie prialo a na čerstvo natretú plochu mi spadol iba jeden jediný  suchý lístok ;-)..v čase, keď farba nebola vyschnutá...veľmi nemilé, Kamile.... Okrem toho bolo horúco a farba prirýchlo zasychala, na rovných plochách, ako sú police sa Vám to vypomstí, ak nenatierate ako draci. No, dosť rečí, ak teda máte nejaký ten kus dreva na pretretie, potrebujete už len : 1. farbu na drevo (ja používam slovenské ekologické farby mat- teta v predajni Vám určite poradí)  2. štetec- tiež poradí teta ak neviete aký  3.brusný papier (100 alebo 80- tku) 4. vosk na drevo - nemusí byť  5.  dobrú náladu a hudbu..na tento projekt funguje výlučne  Amy Mc Donald ;-)..... Ok, možno aj niečo iné..Coralie Clement, ak sa chcete cítiť francúzsky...alebo Carlu Bruni, Indilu. Joj, pardón, nejak som sa zamotala...
 
K farbe ešte nasledovné. V našich predajniach sa vyskytujú farby v základných odtieňoch za rozumnú cenu - max 10 €/ plechovka, čo na tento projekt akurát stačí. (pozrite si výdatnosť ešte pred natretím, aby ste v polovici prác nemuseli klopať na dvere Farieb - lakov po záverečnej ;-) (tiež vlastná skúsenosť, žiaľ :-D). Potom ak si chcete dať namiešať iný odtieň, než základný- trebárs tyrkysovú- už Vás to vyjde drahšie - asi o polovicu než hotová farba. Ak ste však šetrné a CHICovné- o čom nepochybujem - a nezmierite sa s paletou základných farieb ako ja, a chcete ušteriť za miešanie- namiešajte si vlastnú - z dvoch až troch farieb rovnakého druhu, nieže budete miešať vodou riediteľnú farbu s acetónovou a pod. :-D. Neodporúčam však, ak chcete namiešať naozaj konkrétny a výlučne tento odtieň, pretože sa takmer s istotou netrafíte. Radšej investujte tých pár eur do profi namiešania v predajni. Farby majú rôzne pigmenty, nemusí ísť o teplý, či práve naopak studený odtieň a budete sklamané...Ak si však vyberiete jednoduchú farbu na miešanie-. ako ja - sivú - neváhajte to skúsiť, tu nemáte čo skaziť, veď biela a čierna....  Ak neviete, ako sa miešajú farby, dá sa to nájsť na nete.  POZOR! Už na začiatku si namiešajte potrebné /radšej s rezervou/ množstvo, lebo ak farba nevyjde, potom sa už nemusíte trafiť. Alebo si odmerajte presný pomer, zapíšte /napr. 1 diel bielej a napr. štvrťalebo pol dielu čiernej/ aby ste ho mohli v prípade potreby opäť namiešať. Mne z 2 plechoviek bielej a trochu čiernej a pár kvapiek červenej obyčajnej akrylovej farby pre maliarov /potrebovala som trochu dotónovať/ vystačilo na dva etažéry.  Neriedila som ani prvý náter, možno pár kvapiek vody ku koncu plechovky, keď už bola naozaj prihustá.

Existuje vraj úžasná farba- volá sa Annie Sloan Chalk Paint a tá je veľmi vhodná i pre začiatočníkov pre jej výborné krycie vlastnosti, krásne farby, matný efekt, atď. Pre môj projekt je však príliš nákladná, pretože samotná farba by ma stála viac ako skrinka. Priznám sa, skúšala som si doma vyrobiť podľa rôznych receptov z netu vlastný Chalk Paint, ale osobne som nevidela rozdiel medzi takto vyrobeným náterom a našimi SK farbami v matnom prevedení. Raz určite skúsim originál od Annie Sloan, ale na kuse nábytku, ktorý za to bude naozaj stáť a potom Vám určite dám vedieť, či to malo význam - kupovať drahú farbu...Ja som s matným efektom i vlastnosťami SK farieb zatiaľ spokojná (možno preto, že som neokúsila čaro originálneho chalk paintu od Annie), jediná nevýhoda snáď je, že som náter musela zopakovať, teda som natierala 2x. Pozor, druhý náter až po dokonalom preschnutí prvého, čo za horúceho počasia ako v mojom prípade je ihneď. (ak už pracujete za najväčších horúčav, dajte si to aspoň do tieňa ).- Ak je na Vašom kuse nábytku nejaká ozdoba,  výrez, kazety a pod. ako v mojom prípade, nesnažte sa s farbou zájsť úplne do všetkých zárezov, nech ostane trochu dreva viditeľného v štrbinkách, ušetrí Vám to potom prácu s brúsením. Ja som na prvom etažéri dokonca natrela niektoré miesta voskom, aby sa mi potom ľahšie prebrusovali plochy tam, kde chcem mať patinu, na druhom etažéri som to skúsila bez vosku a nevidela som rozdiel, takže Vás nejakým voskom ani nezaťažujem...Asi takto by mohol vyzerať Váš kúsok po 2 náteroch, riadnom preschnutí a prebrúsení hrán, výstupkov a tých miest, kde sa predpokladá, že by mohol byť nábytok opotrebovaním ošúchaný. Odfotila som až po namontovaní úchytiek, tentokrát som ich nenatierala ani nemenila, sú teda pôvodné. Vnútro natierať možno nemusíte, ale v mojom prípade to bolo nutné, lebo spodná doska vnútrajška vytŕča i von, takže ak by som natrela len tú časť vyzeralo by to po otvorení skrinky smiešne.
 S brúsnym papierom pracujte smelo, ale až po dokonalom vyschnutí farby, ideálne na druhý deň (samozrejme ja som nedodržala, ale mám istú skúsenosť a viem, kedy sa už naozaj dá brúsiť - je to podobný princíp ako s lakom na nechty ;-). Skúste si niekde vzadu, alebo na boku ako sa Vám pozdáva efekt prebrúsenia s jemnejším brúsnym papierom a ako s hrubším, konkr. ja som použila 100-vku. Nakoniec som etažér pretrela včelím voskom na drevo, ale ak ho nemáte k dispozícii bežne doma - ako ja, neoplatí sa myslím si, kvôli jednému projektu ho kupovať. Tento záverečný ošetrujúci náter nie je nutný. A tu je už prvý kúsok, ktorý som hneď využila v altánku, či čo to máme pred domom a v zime si ho dám asi do dielne namiesto kovových regálov.
 Myslím si, že tu celkom zapadol a hlavne je aj praktický. Kvôli nafoteniu narýchlo som doň nainštalovala dekorácie, ale v skutočnosti tam budem mať jednorazové poháre a spol.. Stolujeme často von a je mi pohodlnejšie mať všetko po ruke, než sústavne behať dnu a von po každý tanierik, či pohár. V dolnej skrinke sú ukryté uteráky k bazénu a deka pre chladnejšie večery. Myslím, že etažér celkom zapadol do rodiny. :-D. dajte mi vedieť, či ste skúsili niečo pekné natrieť na ešte krajšie a či sa Vám to podarilo ;-).

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára